6 kelompok kerjaya manusia
REALISTIK SOSIAL
INVESTIGATIF ENTERPRISING
ARTISTIK KONVENSIONAL
Ujian Kendiri:
1. Tandakan aktiviti yang anda gemari atau yang anda ingin cuba
2. Sila kira jawapan yang bertanda sahaja mengikut lajur ke bawah.
3. Tulis bilangan yang anda diperolehi di dalam ruang di bawahnya mengikut turutan.
4. Setelah itu, ambiltiga jenis minat kerjaya yang anda mendapatmarkah paling tinggi.
5. Sila rujuk tafsiran profil ujian.
R □ Membaiki kereta/ fix a car □ Guna alat elektrik/ use a power tools □ Berlumba basikal/ race a bicycle □ Memancing/ go fishing □ Membaiki basikal/ repair a bicycle □ Berkhemah / go camping □ Membuat kerja logam/ do metalwork □ Menanam pokok bunga/ plant flowers □ Membuat kek/ bake a cake □ Mengait baju/ knit a blouse □ Memperbaiki perabot/ refinish furniture □ Menunggang motosikal/ ride a motorcycle □ Memasang alat stereo/ hook up a stereo □ Mengecat bilik/ paint a room □ Mengilat kereta/ polish a car □ Membuat layang-layang/ make a kite □ Menanam sayuran/ grows vegetables □ Menunggang kuda/ ride a horse □Membaiki radio/ repair a radio □ Memandu bas/ drive a bus □ Membina rumah/ build a house □ Menganyam bakul/ weave a basket □ Memerangkap haiwan/ trap an animal □ Pertukangan kayu/ do woodwork □ Memelihara haiwan/ care for animals | I □ Menggunakan mikroskop/ use a microscope □ Membedah katak/ dissect a frog □ Mengkaji planet/ study planets □ Membaca artikel perubatan/ read medical articles □ Melawat muzium sains/ visit a science museum □Menyelesaikan teka-teki/ solve puzzles □ Mengkaji alam sekitar/ environmental research □ Menganalisis masalah/ analyse problems □ Mengkaji anggota badan manusia/ study human anatomy □ Bermain catur/ play chess □ Mengkaji budaya lain/ study other cultures □ Mengumpul bahan mineral/ collect minerals □ Menulis laporan makmal/ write a lab report □ Membaca buku sains fiksyen/ read science fiction □ Membuat eksperimen botani/ botany experiment □ Mengkaji tenaga solar/ study solar energy □ Menyelesaikan pengiraan/ solve calculation □ Mengaturcara computer/ program a computer □ Membuat projek sains/ do science projects □ Mengkaji peta jalan/ read a road map □ Menyelesaikan masalah matematik/ do math problems □ Mendalami penyakit kanser/ learn about cancer □ Membantu di makmal/ assist in a lab □ Mengkaji pancaran laser/ study laser beams □ Berbincang dengan saintis/ talk to a scientist | A □Menyanyi di pentas/ Sing on a stage □Mengambil gambar/ Take photos □Mengunjungi pameran kesenian/ Visit art exhibits □Menulis cerita/ Write stories □Bermain alat muzik/ Play an instrument □Mengumpul barang tembikar/ Collect pottery □Mendeklamasikan sajak/ Read poetry □Berlakon di TV/ Appear on TV □Mereka pakaian/ Design clothes □Menonton wayang/ See a movie □Merakam video/ Shoot videos □Membaca cerita fiksyen/ Read fiction □Menggubah muzik/ Compose music □Cara tersendiri/ Be different □Menulis tentang perasaan/ Write about feelings □Menari di atas pentas/ Dance on astage □Membuat tembikar/ Make pottery □Menghias bilik/ Decorate a room □Merekacipta perabot/ Design furniture □Menulis lirik lagu/ Write songs □Melukis/ Draw □Menggubah bunga/ Arrange flowers □Berlakon dalam drama/ Act in a drama □Bekerja sendiri/ Self employes □Mewarna gambar/ Paint a picture |
S □Mengadakan jamuan/ Give a party □Membuat kerja amal/ Work for charity □Menyertai persatuan social/Join a club □Berjenaka/ Make people laugh □Menyertai persatuan agama/ Help a religious group □Menunjuk arah/ Give directions □Bertemu kenalan baru / Meet new people □Member pertolongan cemas/ Give first aid □Menjaga pesakit/ Care for sick people □Berbincang tentang perasaan/ Discuss feelings □Menemuramah/ Interview people □Mengetuai lawatan/ Lead a tour □Menjadi kaunselor/ Be a counselor □Membantu golongan kurang upaya/ □Help the handicapped □Mengajar rakan/ Teach a friend □Menjadi sukarelawan hospital/ Be a hospital volunteer □Menyelesaikan perbalahan/ Settle an argument □Menyelasaikan perbalahan/ Solve problems □Menjual tiket ‘funfair’/ Sell funfair tickets □Menghadiri majlis tari-menari/ Go to a dance □Member ucapan/ Make a speech □Bercerita kepada kanak-kanak/ Read to children □Menjadi jurulatih pasukan/ Coach a team □Membaca buku psikologi/ Read psychology books □Membuat kerja kebaikan/ Do welfare work | E □ Menjadi calon pilihanraya/ Stand for election □ Membuat keputusan/ Make decisions □ Membahaskan sesuatu isu/ Debate an issues □ Berkempen/ Campaign for a candidate □ Memujuk orang lain/ Persuade others □ Melawat parlimen/ Visit parliament □ Menjual barangan/ Sell things □ Membaca majalah perniagaan/ Read business magazines □ Menjadi kapten pasukan/ Be a team captain □ Memperdagangkan barangan/ Trade things □ Menjadi ketua kumpulan/ Lead a group □ Menubuhkan kelab/ Start a club □ Bertemu pengurus kelab/ Meet executives □ Menyimpan wang/ Save money □ Belajar undang-undang/ Study law □ Membincangkan hal-hal politik/ Discuss politics □ Mengkaji struktur kerajaan/ Study government □ Menyelia/ Supervise others □ Menjadi pengurus majalah/ Manage a magazine □ Mengendalikan mesyuarat/ Organise a meeting □ Mengimbangkan belanjawan/ Balance a budget □ Bermain monopoli/ Play monopoly □ Mengambil risiko/ Take a risk □ Menubuhkan syarikat/ Start a compony □ Memikul tanggungjawab/ Take charge | C □ Mencuba resepi/ Follow a recipe □ Menyusun atur / Put things in order □ Menguruskan jadual kerja/ Organise work schedule □ Mengemas bilik/ Make your room neat □ Membuat carta/ Fill in charts □ Mengambil mesej telefon/ Take phone messages □ Menepati masa/ Be on time □ Merekodkan minit mesyuarat/ Record minutes □ Mencari maklumat/ Look up information □ Mengkategorikan sesuatu/ Categories things □ Menyimpan diari/ Keep a diary □ Menaip surat/ Type letters □ Membuat tempahan/ Make reservations □ Menyemak dokumen/ Read documents □ Menyimpan rekod/ Keep a record □ Mematuhi peraturan/ Follow rules □ Bekerja dalam kumpulan/ Work in a group □ Menggunakan komputer/ Use a computer □ Menyimpan rekod terperinci/ Keep detailed records □ Merancang belanjawan/ Plan a budget □ Menjadi bendahari/ Be a treasurer □ Mengatur bidang tugas/ Organise a work area □ Menyertai kelab/Join a club □ Memeriksa kesilapan/ Check mistakes □ Mengumpul barang/ Collect things |
JUMLAH | R : I : A : S : E : C : | 1 : 2: 3: |
JAWAPAN UNTUK ANDA:
REALISTIK
(Persawatan, Sains, Penghitungan, Kerja Luar)
Minat:
• Mempunyai kemahiran elektik atau mekanikal
• Kegiatan yang melibatkan manipulasi objek.
•Alat-alat, mesin-mesin, binatang-binatang secara terang dan bersistem.
• Minat bekerja di luar bangunan daripada di dalam bangunan
Ciri Personaliti:
Sukakan pekerjaan yang realistik dan mengelak daripada aktiviti sosial.
Menggunakan kebolehan kekuatan fizikal dalam menyelesaikan masalah.
Menghargai perkara-perkara yang konkrit atau ciri-ciri peribadi yang terbukti kebenarannya seperti wang, kuasa dan status.
Mempunyai kecekapan dalam bidang sains dan matematik.
Kurang kebolehan dalam hubungan sosial.
Kerjaya: Mekanik, jurugegas jentera, juruelektrik, jurufoto, jurutaip,jurutera, juruukur am, pakar cap jari, ahli kaji logam, ahli optik,ahli penternak ikan, juru kamera wayang gambar, juru teknikmakmal, akauntan, perangkawan, operator mesin, mekanik kapalterbang, ahli ilmu perkebunan, tukang kayu, dll
INVESTIGATIF
(Sains)
Minat:
Suka membuat pemerhatian, mempelajari, menyelidik, menganalisis,menilai dana menyelesaikan masalah melalui
penyelidikan
Mepuyai kemahiran saintifik dana matematik dan beberapa kerjaya bercorak teknikal
Kajian-kajian secara pemerhatian, perlembagaan, bersistem.
Kreatif mengenai fenomena-fenomena fizikal, biologi, dan budaya untuk memahami dan mengawal fenomena-fenomena tersebut.
Ciri Personaliti:
•Sukakan suasana pekerjaan investigatif.
•Suka kepada aktiviti-aktiviti simbolik, sistematik, dan penyelidikan berhubung dengan sains fizikal dan biologikal tetapi tidak suka aktiviti sosial, pemujukan, dan berulang-ulang.
•Mempunyai tingkahlaku yang cenderung kepada kebolehan saintifik dan matematik, sebaliknya kurang kebolehan memujuk.
Kerjaya: Ahli kajicuaca, ahli biologi, ahli botani, ahli agronomi, ahli fizik, ahli kajibintang, ahli kimia, ahli kajibumi, penyelidik sains, antropologis, ahli arkilogi, ahli geografi, ahli geofizik, ahli teknologi makanan, pakar pengajaran pandang dengar, aktuari, ahli fisiologi perubatan, doktor, guru sains, doktor haiwan, pakar makanan dll.
ARTISTIK
(Muzik, Seni, Sastera)
Minat:
•Kegiatan-kegiatan yang bebas, tidak bersistem dan melibatkan manipulasi bahan-bahan fizikal, bahasa, dan kemanusiaan untuk mencipta bentuk-bentuk dan hasil seni.
•Punya kebolehan artistic dan inovatif
•Tidak selesa dengan kerja rutin atau berulang-ulang.
•Menggunakan imaginasi dan kreativiti
•Tidak selesa dengan kerja rutin atau berulang-ulang.
•Menggunakan imaginasi dan kreativiti
Ciri Personaliti:
•Sukakan suasana dan pekerjaan artistik (bebas, tidak bersistematik, dan kabur).
•Melepaskan perasaan atau menyelesaikan masalahnya dengan cara melahirkan menerusi ciptaan ataupun karyanya.
•Tingkahlaku cenderung kepada kebolehan dalam bahasa, seni, muzik, drama dan penulisan.
•Sangat benci kepada pekerjaan perkeranian dan perniagaan.
•Sensitif kepada persekitaran.
Kerjaya: Pengarang, kartunis, pelukis papan iklan, penyanyi, dramatis,penerbit radio & TV, pencipta muzik, penulis lirik, pereka bentuknfesyen, guru seni halus, artis persolekan, konduktor orkestra,juruhebah muzik, penjual toko muzik, arkitek, juru gambar,pelukis batik, juru hias dalam, pelukis, penjual bunga, pemberita,penulis skrip, penggubah lagu, pelukis potret, wartawan,pelukis kartun, dll.
SOSIAL
(Khidmat Sosial, Daya Pujuk)
Minat:
Manipulasi orang lain dengan tujuan untuk memberitahu, melatih, mengembang, menyembuh, atau memberi ilham dan membuat kebajikan.
Suka berinteraksi dan bekerja dengan manusia.
Ciri Personaliti:
Mengutamakan aktiviti-aktiviti mempengaruhi orang lain seperti memberitahu, latihan, perkembangan dan pemulihan. Sukakan kegiatan sosial.
Suka dirinya dilantik sebagai ketua.
Pandai mewujudkan hubungan antara individu tetapi kurang dalam bidang teknikal dan kerja tangan.
Suka dirinya dilantik sebagai ketua.
Pandai mewujudkan hubungan antara individu tetapi kurang dalam bidang teknikal dan kerja tangan.
Suka mendapat perhatian.
Mengelak diri daripada aktiviti yang sistematik yang melibatkan benda, pekakas, atau mesin.
Mahir berkomunikasi
Matlamat utama ialah membuat kebajikan.
Kerjaya: Guru, Kaunselor, ahli psikologi klinikal, pegawai kebajikan masyarakat, jururawat, diplomat, pustakawan, pengulas berita, pegawai personal, penasihat penanaman, Pegawai Perhubungan Industri, pemandu pelancong, Penasihat
Bimbingan Vokasional, pegawai kesihatan, pegawai polis, peguam, pendakwah, ahli politik, penjual insuran, pendakwa
raya dll.
Bimbingan Vokasional, pegawai kesihatan, pegawai polis, peguam, pendakwah, ahli politik, penjual insuran, pendakwa
raya dll.
ENTERPRISING
(Penghitungan, Daya Pujuk, Khidmat Sosial)
MINAT:
•Manipulasi orang lain untuk mencapai matlamat organisasi dan keuntungan ekonomi.
•Suka bekerja dan berinteraksi dengan manusia.
•Mempengaruhi, mengarah, memimpin dan mengurus individu lain.
CIRI PERSONALITI:
Suka kepada aktiviti yang boleh mendapat keuntungan.
Mempunyai kebolehan memimpin, interpersonal, dan memujuk tetapi kurang dalam perkara-perkara saintifik (lemah kecekapan sains).
Menerima dirinya sebagai agresif, popular, mempunyai keyakinan diri, sosial, dan ada kecekapan bercakap.
Ambil berat dalam soal-soal kekuasaan.
Mempunyai kemahiran dalam bidang penjualan.
Sukakan status dan kepimpinan.
Mempunyai kemahiran dalam bidang penjualan.
Sukakan status dan kepimpinan.
KERJAYA: Peguamcara dan peguambela, pegawai pendakwaan, polis,tentera, jurujual, pengurus pengeluaran, pengurus kelab,penyelia penjualan, penganjur sukan, pegawai penilai,pengurus restoran, mandur estet, renjer hutan, pegawai pemasaran, perunding, akauntan, guru matematik, ahli audit,juru ukur, navigator terbang, ahli politik, penulis skrip iklan,
pegawai perhubungan, speculator, aktuaris, dll.
pegawai perhubungan, speculator, aktuaris, dll.
KONVENSIONAL
(Penghitungan)
Minat:
•Kegiatan-kegiatan yang melibatkan manipulasi data secara terang, teratur, dan konsisten.
•Suka bekerja dengan data dan nombor
Ciri Personaliti:
•Suka kepada aktiviti yang melibatkan usaha mempengaruhi data-data dengan sistematik.
•Mementingkan aktiviti yang menggunakan nombor, memberatkan kepada aspek-aspek perbualan ataupun topik-topik yang dirancang.
•Tingkahlaku cenderung kepada bidang perkeranian, perniagaan dan komputer.
•Lemah dalam kecekapan seni.
•Melakukan sesuatu secara terperinci, bersifat akur dan mengikut arahan.
Kerjaya: Pemeriksa akaun bank, perancang belanjawan, pegawaipenilai, operator komputer, pakar kawalan mutu, pegawai
perangkaan, pegawai cukai, juru trengkas mahkamah,kerani audit, juru analisa sistem, juruwang, guru matematik, juru ukur, penyusun komputer, penyimpan kira-kira, guruperdagangan, akauntan, jurujual insuran, dll.
perangkaan, pegawai cukai, juru trengkas mahkamah,kerani audit, juru analisa sistem, juruwang, guru matematik, juru ukur, penyusun komputer, penyimpan kira-kira, guruperdagangan, akauntan, jurujual insuran, dll.
pnjang berjla. .x lrat mo bca. .soe. .hihihi :)
ReplyDeleteits ok... :D
ReplyDeletetq view my blog..
hi, boleh tau pegawai sains punya code untuk ujian ini?
ReplyDeleteterima kasih
hai..
ReplyDeleteI-Investigatif
sama-sama..
tq 4 view my blog.. :D
assalamualaikum wbt... saya nak tny lps buat ujian tue, ambk yang tertinggi, kiranya kalau SEA tinggi.. maknanya kena tgk kerja yang tue aje la ya?
Deletecopyright.
ReplyDeleteawak ambil dari sumber mana ya? sebab takda reference/rujukan dan tak dikreditkan kepada pemilik test ni.
Macam mana nak kira indeks perbezaan
ReplyDeletehai untuk pegawai kebudayaan mcm mana ye
ReplyDeletetq for the writing
ReplyDeleteVERY GOOD EFFORT. TQ
ReplyDelete